خلق سرمایه‌های هویتی

 تجربه‌های لبِ مرزی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
ما چگونه یاد می‌گیریم؟
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

خلق سرمایه‌های هویتی

 

در ادامه‌ی جلسات کافه بیست‌تاسی، جلسه‌ی پنجم با حضور آقای قباد حق محمدی در خصوص خلق سرمایه‌های هویتی گفت‌وگو کردیم.

پادکست این جلسه رو می‌تونید از اینجا بشنوید.

در بازه‌ی بیست‌تا‌سی سالگی لازمه که بررسی کنیم ما کی هستیم؟ چه توانمندی‌ها، استعدادها و یا چه نقاط قوت و ضعفی داریم. در واقع در این بازه سنی لازمه تا به شناخت نسبتا دقیقی از خودمون برسیم.

از طرفی این بازه عموما شامل تصمیمات مهمی در زندگی ما می‌شه. مثل تصمیم در خصوص اینکه چه رشته‌ای رو بخونیم؟ چه شغلی رو انتخاب کنیم؟ و … . خوبه در این بازه برای خودمون سرمایه‌گذاری کنیم و سرمایه هویتی ایجاد کنیم.

 

سرمایه‌ی هویتی چیه؟

سرمایه‌ی هویتی همون طور که خانم مگ جی در سخنرانی‌اش در تد به اون اشاره می‌کنه: به این معنی هست که کارهایی انجام بدیم که به ارزش آنچه ما هستیم اضافه کنه. در واقع با انجام این کارها برای «منِ آینده»‌ی خودتون ارزش خلق کردید. دوره‌های کارآموزی، مشارکت در کارهای غیرانتفاعی و سایر تجربه‌های این چنینی که می‌تونه کمک کنه که در کنار خودمون آدم‌ها و تجربه‌های بیشتری داشته باشیم و می‌تونه کمک کنه که مسیر حرکت به سمت موفقیت رو راحت‌تر طی کنیم.

 

وقتی موقعیت‌های مختلف رو امتحان کنیم، بالا و پایین‌ها و چالش‌های متفاوتی رو در مسیر زندگی تجربه می‌کنیم که اثر این تجربیات در ما می‌مونه و در ادامه مسیر زندگی می‌تونه همراهمون باشه.

چطور سرمایه هویتی دست و پا کنیم؟

داشتن روحیه جستجوگری کمک می‌کنه تا موارد متعددی رو در زندگی امتحان و تجربه کنیم و در مسیر این تجربه کردن با افراد مختلف و متفاوتی آشنا بشیم. در ادامه به تعدادی از این موارد که در این جلسه مطرح شد می‌پردازم:

استقلال زودهنگام

قانع نبودن در کسب تجربه

جستجوگری

تمرکز و تداوم

جست‌وجو کنیم و در نهایت نقطه‌ای که احساس کردیم مارو راضی می‌کنه در اون تداوم به خرج بدیم.

برای انتخاب یک موقعیت(شغل، رشته و …) بهتره ابتدا با دمویی از آن مواجه بشید. برای مثال با افرادی از اون شغل همراه بشید. مسیر زندگی‌شون رو بررسی کنید. و بببینید که آیا من از این تجربه لذت می‌برم؟ حالم خوب هست؟

محصول سرمایه‌ی هویتی

در واقع محصول سرمایه هویتی منش است. امروزه شغل، دانش به ما بار نمی‌ده بلکه منشی که از تجربیاتی از سرگذرانده برای ما رقم خورده است به ما این امکان رو می‌ده. در نتیجه به جای قوی کردن و اضافه کردن به آیتم‌های رزومه، می‌بایست اون منش درون رو تقویت کنیم.

در واقع این دوره سنی زمان اندوزش و فونداسیون سازی برای سال‌هایی است که پیش رو داریم. سی‌تاچهل به ما فرصت استقرار میده و بعد از چهل زمان برداشت فرا می‌رسه. (البته نگاه ما به این زمان‌ها استعاری است. به این معنی که برای افراد مختلف می‌تونه این بازه‌ها با یک تلورانس مثلا ۵ ساله بیشتر و یا کمتر اتفاق بیفته).

سرمایه هویتی که ازش صحبت می‌کنیم در یافته‌های ما و آیتم‌های رزومه‌ای به چشم نمی‌آید اما در زندگی همراه ما خواهد بود و روند رو برامون تسهیل می کنه. زمانی که این سرمایه‌ها و تجربیات درونی شکل بگیره محیط، وضعیت اقتصادی، ورشکستگی نمی تونه باعث فروپاشی ما بشه و اون سرمایه و شبکه هویتی که برای ما شکل گرفته می‌تونه مارو سرپا نگه داره. در نتیجه پیشنهاد میشه دربازه بیست‌تاسی برای شکل‌گیری اون انرژی بگذارید.

 

تو توی زندگی به چه چیزی مطمئن هستی؟

جواب این سوال احتمالا بخشی از سرمایه‌ی هویتی شماست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *