کافه بیست‌تاسی – نشست ششم: طراحانه اندیشیدن برای حل مسائل مبهم در زندگی

نشست رایگان «دانشگاه رفتن به چه دردی می‌خورد؟!»
۱۲ اسفند ۱۳۹۶
نشست رایگان «چرا بیست تا سی سالگی مهم است ؟»
۱۵ اسفند ۱۳۹۶

کافه بیست‌تاسی – نشست ششم: طراحانه اندیشیدن برای حل مسائل مبهم در زندگی

کافه بیست‌تاسی: نشست ششم

 

(مسائل خبیث (Wicked-Problems) و کاربرد تفکر طراحی در حل آنها)

ارائه دهنده: فرشاد ضیغمی (کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، پژوهشگر طراحی و عضو تیم طراحی در آژانس دیزاین دیگرگون)

زمان: پنج‌شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ساعت ۱۵ تا ۱۷

همین حالا ثبت‌نام کنید:

 

مسأله خبیث؟!

شاید این واژه را نشنیده باشید اما در این دورهمی متوجه خواهیم شد چه اندازه حضور آن در زندگی ما پررنگ است. در همه جنبه‌های زندگی از کسب‌وکار تا روابط خانوادگی و اجتماعی و… مسائل خبیث وجود دارند. اما این مسائل چه هستند و چه راهکارهایی برای حل آن‌ها وجود دارد و از همه مهم‌تر اینکه آیا به واقع حل‌شدنی هستند یا نه؟

هدف: آشنایی مخاطب با مسأله خبیث و تفکر طراحی به عنوان شیوه‌ای برای حل مسأله

بسیاری از مسائلی که در زندگی شخصی و حرفه‌ای با آن روبه‌رو می‌شویم از جنس مسائل خبیث (Wicked-Problems) هستند یعنی مسائلی که به دلایلی مانند پیچیدگی بیش از حد، تعریف ناقص صورت مسأله، تعداد بسیار زیاد مجهولات، تغییر کردن صورت مسأله با زمان، قعطی نبودن پاسخ، تکرارناپذیربودن راهکار و نداشتن نقطه پایان در فرآیند حل مسأله، تفکر منطقی و تحلیلی به تنهایی برای حل آن‌ها کافی نیست.
تفکر طراحی، شیوه‌ی اندیشیدن به مثابه طراحان است که در حل مسائل خبیث به‌کار گرفته می‌شود. تفکر طراحی با به‌کارگیری یک چرخه تکرارشونده از تجزیه (Analysis) و ترکیب (Synthesis)، تفکر همگرا و واگرا و منطق و شهود در فرآیند حل مسأله، می‌تواند راهکارهای خلاقانه‌ای برای مسائل خبیث تولید کند. هدف از ایجاد و ارائه راهکار برای حل مسائل خبیث، یافتن حقیقت یا قطعیت بخشیدن به یک مدل سودمند نیست زیرا مسائل خبیث غالباً حل نمی‌شوند ولی می‌توان آنها را در اصطلاح «رام» کرد (Tackling/Taming) یا به بیان دیگر از درجه خباثت آن‌ها کاست. بنابراین یکی از اهداف دست‌یافتنی در شیوه‌های حل مسأله خبیث، بهبود خصوصیات دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم.

سرفصل‌ها:
۱٫ مساله خبیث، انواع آن و مثال‌ها
۲٫ تفکر طراحی و کاربرد آن در حل مسأله
۳٫ بررسی یک مثال کاربردی

 

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره «بیست‌تا‌سی» هستید، به سایت ۲۰TA30.com سر بزنید یا ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *