«خام» وارد سی سالگی نشوید

آن طرف پل سی سالگی
۸ مرداد ۱۳۹۴
از فرصت‌ها استفاده کنید
۱۲ مرداد ۱۳۹۴

«خام» وارد سی سالگی نشوید

بعضی چیزها هست که به نظر ساده می‌رسند اما توجه به آنها، برای بیست تا سی ساله‌ها بسیار حیاتی و مهم است. منصور حاج‌باقری، یکی از همکاران ما در تیم «بیست تا سی» مهم‌ترین نکاتی را که از نظر وی توجه به آن‌ها برای بیست تا سی ساله‌ها مهم است، در این مطلب یادآور شده است.

***

1- زندگی پر از فرصت‌هایی است برای «شدن». تا می‌تونید از این فرصت‌ها استفاده کنید و امکان‌های «شدن» وجودتون رو به فعل دربیارید. بدترین حسرتی که خواهید خورد، گذاشتن و گذشتن از این فرصت‌های «شدن» است. «خام» وارد سی سالگی نشید. «پخته شوید» و «سوخته شوید».

2- «توانایی»هاتون رو همگام با «دانسته»هاتون افزایش بدید. اینکه بتونید یه استکان رو از این طرف بذارید اون طرف، ارزشمندتر از اینه که بدونید میشه استکان رو از این طرف گذاشت اون طرف.

3- یک سری آداب و رفتارهای اجتماعی هستند که در مدرسه‌های ما بهمون آموزش نمیدند و خانواده‌هامون هم الزاماً تمامش رو  بلد نیستند که به ما آموزش بدند ولی در زندگی خیلی مهمند. مثلاً اینکه اگر در جلسه رسمی در ردیف اول نشستید، محترمانه است که پاتون رو بندازین روی پاتون یا نه؟ اگه محترمانه است، آیا چپی رو باید بندازین روی راستی یا بالعکس و از این جور موارد ریز و درشت که ندونستن‌شون، محرومیت بزرگیه.

4- مرزها رو درنوردید. خواه مرزهای جغرافیایی و خواه مرزهای وجودی. تا می تونید سفر کنید. با آدمها، در آدم‌ها. بعد از هر سفر، آدم سابق نیستید و چیزهایی بهتون اضافه شده.

5- به جسم‌تون خیلی اهمیت بدین. مواظب زانوهاتون از الان باشین. غذای خوب بخورید و خوب غذا بخورید. تا می‌تونید ورزش کنید و ورزش‌های مختلف رو امتحان کنید.

6- شکست عشقی خواهید خورد ولی نذارید شکست عشقی یک دهه زندگی‌تون رو نابود کنه. قبل از ورود در عشق، از تجربه‌های زیسته‌ی عشاق شکسته‌خورده استفاده کنید و زود خودتون رو بازیابی کنید.

7- قدر پدر و مادر و عزیزانتون رو بدونید. ممکنه یه روز که همه چی خوبه و شما سرکارید، اونها برند ام آر ای و متوجه بشند که به سرطان پیشرفته مبتلا شدند. خیلی افسوس خواهید خورد اگر به‌خاطر کار، گرفتاری یا هر چیز دیگه‌ای، به فرصت‌های با هم بودن و با هم وقت گذروندن «نه» گفته باشید.

8- از تجربه‌های دیگران بیاموزید ولی بدونید که زندگی با دفترچه راهنمای استفاده، همراه نیست. پس اشتباهات‌تون رو با جون و دل بپذیرید و ازشون درس بگیرید ولی خودتون رو ملامت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *