چگونه بیش‌ترین بهره را از دوره‌های آموزشی ببریم؟

آموزش ترلو برای مدیریت پروژه
۲۳ مهر ۱۳۹۴
نقشه ذهنی-روشی خلاقانه برای یادداشت برداری
۲۹ مهر ۱۳۹۴

چگونه بیش‌ترین بهره را از دوره‌های آموزشی ببریم؟

همه‌ی ما به علت‌های مختلفی در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنیم. ممکن است بخواهیم مهارت‌های‌مان را افزایش بدهیم، مطالب جدیدی یاد بگیریم، آموزش بلندمدت برای تغییر شغل ببینیم و یا مدرک بالاتری بگیریم.
روش آموزش می‌تواند آموزش حضوری در کلاس درس یا انواع روش‌های آن‌لاین و کامپیوتر محور باشد.
هدف اصلی هر برنامه‌ی آموزشی، یاد دادن یک چیز جدید یا افزایش یک مهارت است. اما چه معیاری مشخص می‌کند شما چه مقدار آموخته‌اید یا برنامه آموزشی تا چه اندازه موفق بوده است؟ پاسخ غالب برای این سوال این است که شما تا چه اندازه برای برنامه‌ی آموزشی تلاش کرده‌اید؟
درباره‌ی این‌که برنامه‌ی آموزشی مطابق با نیاز شما باشد، نه می‌توانید به مدرس‌تان تکیه کنید، نه کسی که برنامه‌ریزی آن دوره را انجام داده و نه حتی کسی که به شما پیشنهاد داده در آن دوره شرکت کنید. شما مسئول یادگیری خودتان هستید.

این مقاله به شما کمک می‌کند از دوره‌های آموزشی‌تان بهره بیشتری ببرید.

812821577_77708_7058077885900376516

به این فکر کنید که از برنامه‌ی آموزشی چه چیزی میخواهید به دست آورید؟ بدون تردید اگر مهارتی را یاد بگیرید شغل فعلی یا آینده‌تان را بهتر انجام خواهید ‌داد، اما علاوه بر این، دوره‌ی آموزشی چه مزایای دیگری می‌تواند داشته باشد؟

آیا آموزش عملکرد فعلی‌تان را بهبود می‌بخشد؟

آیا فرصت‌های جدیدی را در برابر شما قرار می‌دهد؟ یا توانایی جدیدی را که به آن نیاز دارید به شما می‌دهد؟

آیا اعتبار لازم در زمینه‌ی کاری را برای‌‌تان به ارمغان می‌آورد؟

آیا شهرت و تخصص شما را بهبود می‌بخشد؟

آیا گذراندن موفقیت‌ آمیز دوره‌‌ی آموزشی، پاداش، ترفیع یا قرارداد کاری شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

آیا اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد؟

زمانی می‌توانید یادگیری فعال‌تری و موثرتری داشته باشید که اهداف‌تان از گذراندن دوره‌ی آموزشی به وضوح مشخص باشد.

اگر از اهداف گذراندن دوره‌ی آموزشی مطلع باشید، به جای آن‌که اجازه دهید برنامه‌ی آموزشی شما را هدایت کند، این شما هستید که می‌دانید به دنبال چه هستید و شانس بیشتری خواهید داشت تا آنچه را که می‌خواهید به دست آورید.
گذشته از بحث توسعه‌ی مهارت، آموزش حضوری فرصت‌های شبکه‌سازی خیلی خوبی را برای شما فراهم می‌کند. احتمال دارد با افرادی ارتباط پیدا کنید که معمولاً ملاقات‌شان نمی‌کنید که شامل افرادی از دانشگاه‌های دیگر، سازمان‌های دیگر و با پیش‌زمینه‌های مختلف می‌شود. در برنامه‌های آموزشی شما به متخصصان یک حوزه دسترسی پیدا می‌کنید که برقراری ارتباط با آن‌ها، منبع اطلاعاتی و حمایتی خوبی را در آینده برای‌تان فراهم می‌کند.

مشخص کردن نوع برنامه‌ی آموزشی

ممکن است گزینه‌های آموزشی زیادی پیشِ روی شما باشند. معمولاً کلاس‌های سنتی حضوری از سایر انواع آموزش محبوب‌تر هستند. با این‌حال این کلاس‌ها توانایی شما را برای انتخاب زمان و شیوه‌ی آموزش محدود می‌کند. از این‌رو بسیاری از مردم برنامه‌های آموزشی خودمحور را انتخاب می‌کنند که بسیار راحت‌تر دریافت می‌شوند. برنامه‌هایی مانند آموزش کامپیوتر محور، آموزش مجازی و آموزش از راه دور. هرچه برنامه‌ی آموزشی برای نیازهای شما مناسب‌تر باشد و بهتر با زمان‌بندی شما منطبق شود، احتمال بیش‌تری وجود دارد که از آن بهره‌ی بیشتری ببرید.
در این‌جا به چند عامل اشاره شده که باید در نظر گرفته شوند:

محدودیت‌های زمانی شما به چه شکل است؟

ترجیح یادگیری شما چیست؟

آیا انگیزه و پشتکار کافی برای گذراندن یک دوره‌ی خودمحور را دارید؟

افراد دیگری که برنامه را گذرانده‌اند آن را چطور ارزیابی می‌کنند؟

آیا دوره‌ی آموزشی با نیازها و انتظارات شما مطابقت دارد؟

آیا محتویات دوره مرتبط و قابل اعتماد هستند؟

آیا با گذراندن دوره، شناخت و اعتبار مورد نیازتان به دست خواهد آمد؟

آیا به منابع لازم برای گذراندن دوره دسترسی دارید؟

به چه حمایت‌های مداومی برای گذراندن دوره احتیاج دارید؟

آیا استفاده از دوره نیازمند دسترسی به منابع خاصی است؟ برای مثال یادگیری یک نرم‌افزار در حالی که در محل کارتان به آن دسترسی ندارید بی‌فایده است.

812216950_120815_14454492586749017248

بیشترین استفاده را از زمان برنامه‌ی آموزشی‌تان ببرید

 

مشارکت در کلاس:

در کلاس‌های حضوری سوال بپرسید و در بحث‌ها شرکت کنید. در کلاس‌های مجازی در چت‌ها و تالار گفت‌گو فعال باشید. مشارکت در کلاس روشی فوق‌العاده برای افزایش تجربیات یادگیری است و به شما امکان اظهار عقیده و دریافت بازخورد آنی را می‌دهد. غالباً شما می‌توانید همان اندازه که از استادتان می‌آموزید از دیگر دانش‌آموزان هم یاد بگیرید

ارتباط با استاد:

اگر دوره‌ی آموزشی با نیازهای شما هماهنگ نیست، با مدرس‌تان صحبت کنید. لیستی از مواردی که می‌خواهید بیاموزید را آماده کنید. اگر نیازهای‌تان فراتر از حوزه‌ی آموزش دوره می‌باشد، از مدرس‌تان بخواهید منابع بیشتری را برای مطالعه‌ی شما معرفی کند و اگر برای‌تان توجیه مالی دارد درخواست تدریس خصوصی بدهید.

استفاده از ابزارهای یادگیری:

ابزارهای یادگیری می‌توانند تمرکز و حافظه‌ی شما را به حداکثر برسانند. تکنیک SQ3R (که در آینده توضیحات مفصلی درباره‌ی آن خواهیم داد)، ابزاری مناسب برای یادگیری منابع کتبی است. در هنگام یادداشت‌برداری، نقشه‌های ذهنی برای ساختن ارتباط‌هایی که موجب یادآوری می‌شوند بسیار موثر هستند. در بخش‌های دیگر تعداد زیادی از تکنیک‌های یادگیری را معرفی خواهیم کرد.

توجه به آینده:

ممکن است شما بخواهید بخش‌هایی از دوره‌ی آموزشی را که مرتبط با جایگاه فعلی‌تان نیست نادیده بگیرید اما به یاد داشته باشید که توسعه‌ی مهارت برای آینده بخش مهمی از یک دوره‌ی آموزشی است. شما نمی‌دانید که در آینده چه موقعیت کاری ممکن است برای‌تان پیش بیاید یا در محل کارتان چه انتظاراتی ممکن است از شما داشته باشند. اگر طراح دوره‌ی آموزشی (که متخصص در آن موضوع خاص است) تشخیص داده است که مطالبی ارزش ارائه شدن دارند احتمالاً لازم است آن مطلب را یاد بگیرید. ذهن‌تان را باز نگه دارید و آگاهانه تصمیم بگیرید که بیشترین مطالب را از دوره آموزشی‌تان یاد بگیرید.

برنامه بعد از اتمام دوره

یادگیری با عمل کردن به آموخته‌ها تقویت می‌گردد. اگر صرفاً در یک دوره‌ی آموزشی شرکت کنید و تلاشی برای عملی کردن آموخته‌های‌تان نکنید، قسمت زیادی از آنچه یاد گرفته‌اید را فراموش می‌کنید. اگر می‌خواهید بهره‌ی لازم را از دوره‌ی آموزشی‌تان ببرید برای استفاده‌ی سریع و مداوم از آن برنامه‌ریزی کنید:

به رئیس‌تان بگویید چه چیزی یاد گرفتید و آموخته‌های‌تان چگونه عملکرد شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تلاش کنید آن‌چه یاد گرفته‌اید را به تیم‌تان ارائه دهید.

به دنبال فرصت‌های جدید برای استفاده از مهارت و دانش جدیدتان در شغل‌تان و در جامعه باشید.

به ارائه کننده‌ی برنامه آموزشی‌تان بازخورد بدهید. درباره‌ی این‌که از چه قسمت‌هایی لذت بردید یا کدام بخش‌ها را دوست نداشتید و چه پیشنهادی برای بهبود دوره در آینده دارید.

مهارت جدیدتان را به دیگران یاد بدهید. هدایت و آموزش دیگران باعث می‌شود مطالب در ذهن‌تان تازه باقی بمانند.
به دنبال فرصت‌های آموزشی بعدی باشید. در دنیای متغیر امروز مهارت‌های‌تان را به روز نگه‌دارید.

نکات کلیدی

برنامه‌های آموزشی فرصت فوق‌العاده‌ای را برای بهبود مهارت و عملکردتان فراهم می‌آورند. اگر صرفاً سر کلاس‌ها حاضر شده و تمرینات را انجام دهید، خیلی از فرصت‌ها را از دست خواهید داد. با پذیرفتن نقش فعال در تصمیمات دوره آموزشی‌تان و دانستن این‌که چه انتظاری از دوره آموزشی دارید، یادگیری و درک‌تان را حداکثر می‌کنید.
به اهداف دوره آموزشی‌تان فکر کنید. مطمئن شوید که برنامه‌ی آموزشی درستی را انتخاب کرده‌اید که متناسب با نیازهای شماست. به یاد داشته باشید که آموزشِ موثر فراتر از خود دوره آموزشی است. بلافاصله بعد از اتمام دوره از مهارت جدیدتان استفاده کنید و مسئولیت یادگیری‌تان را به عهده بگیرید.

منبع:www.mindtools.com

___________________

تهیه  و تنظیم متن: نغمه شیخ حسنی

لینک پیشنهادی بیست تا سی به شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *