اصول موفقیت در مصاحبه شغلی – قسمت اول

نقشه ذهنی-روشی خلاقانه برای یادداشت برداری
۲۹ مهر ۱۳۹۴
آموزش مجازی
۷ آبان ۱۳۹۴

اصول موفقیت در مصاحبه شغلی – قسمت اول

Startup Stock Photo

در مطلب قبلی به رزومه‌نویسی و اهمیت آن در فرآیند کاریابی پرداختیم. گفتیم که نوشتن رزومه اولین گام در مسیر کاریابی است و هدف از تهیه‌ی آن، راه یافتن به جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی است.

فرض کنیم شما مجموعه اصول و قوانین مربوط به رزومه‌نویسی در مطلب پیشین را رعایت کرده‌اید و جای تعجبی نیست که رزومه‌ی شما مورد پسند کارفرما قرار گرفته است و طی تماس تلفنی از شما خواسته‌اند تا در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی شرکت کنید!

حال وقت آن رسیده است که خود را برای حضور موفق در جلسه‌ آماده کنید. در این مطلب سعی خواهیم کرد با بیان نکات مهم و کاربردی، بیست تا سی ساله‌ها را در آماده‌سازی برای جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی همراهی کنیم.

۱- انگیزه و هدف خود را از شرکت در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی مشخص کنید.

*دنبال چه هستید؟ حقوق؟ پست خوب؟ امنیت شغلی؟ سابقه‌ی شغلی؟
تعیین انگیزه و هدف از شرکت در جلسه‌ی مصاحبه، تاثیر به سزایی در ذهنیت شما از جلسه‌ی مصاحبه، چگونگی همراهی شما و مطرح کردن خواسته‌های شما از کارفرما خواهد داشت. برای مثال اگر به دنبال حقوق بالا هستید لازم است اصول مذاکره در رابطه با حقوق را بلد باشید.

*چه چیزی قرار است به سازمان بدهید؟ تخصص؟ وفاداری؟ سخت‌کوشی؟
تعیین هر کدام از محورهای فوق، مسیر جمله‌بندی گفت‌گوی شما را شکل خواهد داد. برای مثال اگر به دنبال آینده‌ی خود در سازمان هستید، لازم است این حس اطمینان را به کارفرما بدهید که فرد وفاداری بوده و به خاطر اندکی حقوق بیشتر سازمان را ترک نخواهید کرد.

۲-به سوالات متداولی که از سوی کارفرما در جلسه‌ی مصاحبه پرسیده می‌شود فکر کرده و جواب مناسب و قانع کننده‌ای بیابید.

برخی از سوالات متداولی که در جلسه‌ از سوی کارفرما پرسیده می‌شود:

*از خودت برامون بگو

*چرا باید تو رو استخدام کنیم؟
کارفرما با پرسیدن این سوال، عملاً از شما می‌خواهد با ذکر دلایل مناسب، او را در استخدام کردن‌تان متقاعد کنید.

*از توانایی‌هایی که داری بگو.

*از شغلی که براش درخواست دادی، چه شناختی داری؟

*چه‌طور به این نتیجه رسیدی که برای این شغل مناسبی و می‌تونی موفق بشی؟

• نکته: در پاسخ به سوالات سعی کنید به نکات کلیدی اشاره کرده و از طولانی کردن پاسخ بپرهیزید و در حدود یک دقیقه، پاسخ خود را ارائه و جمع‌بندی کنید.

پاسخ‌های طولانی از تمرکز کارفرما بر جلسه‌ی مصاحبه خواهد کاست و ادامه‌ی مصاحبه با شما، برای او خسته کننده خواهد شد. اگر قبل از جلسه، به پاسخ‌های خود فکر کرده باشید مدیریت این زمان اندک برای‌تان آسان‌تر خواهد بود.
در مطالب آینده به تکنیک موثری در این زمینه اشاره خواهیم کرد

۳- درباره‌ی سازمان یا شغل درخواستی‌تان تحقیق کنید.

در مورد این‌که سازمان چه خدماتی ارائه می‌دهد، یا چه محصولاتی تولید می‌کند، تحقیق کنید. همچنین در رابطه با شرح وظایف شغل درخواستی‌تان تحقیق کنید تا کارفرما به میزان اهمیتی که برای شغل درخواستی‌تان قائل هستید، متوجه گردد.

اصطلاحات، ادبیات و واژگان عمومی آن شغل را بشناسیم. در جلسه‌ی مصاحبه هر چقدر از واژگان آن شغل استفاده کنیم، توانایی تاثیرگذاری بیشتری خواهیم داشت.

نکته: در رابطه با جمع‌آوری اطلاعات از سازمان موردنظر، مراجعه به ‌وب‌سایت سازمان یا گفت‌گو با افرادی که در آن‌جا شاغل هستند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۴- سوالاتی را برای پرسیدن در جلسه آماده کنید.

پرسیدن سوال‌های مناسب از کارفرما، توجه او را به میزان تمایلی که به اشتغال در آن سازمان دارید، جلب می‌کند. دقت کنید که سوال‌ها کوتاه، واضح و به دور از ابهام باشد. چند نمونه از سوال‌هایی که مناسب است پرسیده شود:

برای موفقیت در این شغل، چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی لازمه؟

به عنوان فردی که تجربه‌ی بیش‌تری نسبت به من در این سازمان دارید، رعایت چه نکاتی از سوی فرد تازه‌کاری مثل من، در موفقیت کمک‌کننده است؟

چه انتظاراتی از فرد صاحب این شغل میره؟

چشم‌انداز و برنامه‌ی سازمان برای پنج سال آینده‌ چیه؟

۵- شرکت در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی، همواره با استرس همراه است. حتی افرادی که سال‌ها سابقه‌ی کار دارند، میزانی از اضطراب را در جلسات مصاحبه‌ی شغلی تجربه می‌کنند. کارفرما نیز از این مسئله باخبر است.

با کنترل استرس خود و عدم بروز آن به کارفرما، این پیام مهم را به او می‌دهید که قابلیت کنترل خود در شرایط سخت را دارید.

۶- هرگز دیر به جلسه نرسید.

برای این منظور، محلی که قرار است جلسه‌ی مصاحبه در آن‌جا برگزار شود را از قبل شناسایی کنید. همچنین هرگز خیلی زود در محل حاضر نشوید.

۷- با ظاهر مناسب در جلسه شرکت کنید. سعی کنید برای جلسه‌ی مصاحبه لباس‌های رسمی آماده کنید. برای آقایان کت و شلوار رسمی و خانم‌ها مانتوی رسمی مناسب‌ترین گزینه است.

۸- با دست خالی در جلسه حاضر نشوید. به همراه خود حتماً کیف دستی داشته باشید.

۹- اسناد و مدارکی که در جلسه‌ی مصاحبه‌ لازم است را فراموش نکنید.

حداقل دو نسخه از رزومه‌ی خود را پرینت گرفته و همراه خود داشته باشید. (یک نسخه برای کارفرما و دومی نزد خود)

منابع:

 – کارگاه اصول موفقیت در مصاحبه‌ی شغلی، محمد نجفی، ارائه شده توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در سومین نمایشگاه کار، پاییز ۱۳۹۲

– Sixty Seconds & You’re Hired!, Robin Ryan, Penguin Group, 2008

_____________________

لینک پیشنهادی بیست تاسی به شما

ضیاء شیخ‌الاسلامی
ضیاء شیخ‌الاسلامی
ضیاء از چیزای خیلی کوچیک لذت می‌بره و واسه هر روز زندگیش رؤیایی داره...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *