ده سال سفر دور دنیا: بازدید از موزه برادران امیدوار

سی و هفتمین رویداد بیست تا سی در دانشگاه پیام نور رضوانشهر
۱۷ فروردین ۱۳۹۵
چرا بیست تا سی سالگی مهم است در کاشان
۲۸ فروردین ۱۳۹۵

ده سال سفر دور دنیا: بازدید از موزه برادران امیدوار

یکی از نکاتی که در نشست‌های مختلف بیست تا سی، از سوی میهمانان نشست‌ها، شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها و مربیان مورد تأکید قرار گرفته است، اهمیت سفر و دیدن جهان و انسان‌های مختلف است که می‌تواند تجربیات ارزشمندی در زندگی برای بیست تا سی ساله‌ها به ارمغان بیاورد. در همین راستا، تیم بیست تا سی، پیش از این نیز کارگاهی با عنوان جهانگردی ماجراجویانه و ارزان (از رؤیا تا واقعیت) و نیز بازدید از باغ موزه مینیاتور تهران را برگزار کرده است و در آینده نیز برنامه‌های بیشتری در این زمینه برگزار خواهد شد.

در همین راستان تصمیم گرفتیم بازدیدی داشته باشیم از موزه برادران امیدوار در مجموعه سعدآباد؛ دو برادری که در دهه بیست تا سی سالگی خود سفری ده ساله دور دنیا را آغاز کردند.

موزه برادران امیدوار، در بخش شمال غربی مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد واقع شده و بنای آن متعلق به دوره قاجار است. این موزه شامل 4 اتاق با نمای آجری قرمز رنگ و گچ‌بری‌های زیباست که کالسکه‌خانه و استراحتگاه سورچی‌ها بوده است. این ساختمان در سال 1381 شمسی مرمت و بازسازی شد و در پنجم مهر ماه 1382در هفته جهانگردی با تلاش سازمان میراث فرهنگی، به نام اولین جهانگردان ایرانی افتتاح شد.

برادران امیدوار، به نام‌های عیسی در سال 1308 و عبدالله در سال 1311 هجری شمسی در تهران به دنیا آمدند. عیسی امیدوار كه به كوهنوری علاقه شدیدی داشت، عضو باشگاه نیروراستی شد و طی صعود به قلل مرتفع نقاط مختلف ایران به مشاهده و شناخت ابزارآلات انسان‌های غارنشین پرداخت. كوهنوردی‌ها و راهپیمایی‌ها، سرآغاز اندیشه سفر و جهانگردی این دو برادر بود. دیدار با «نیوبل»، دوچرخه‌سوار فرانسوی كه قصد سفر از پاریس تا سایگون پایتخت ویتنام را داشت، علاقه به جهانگردی آنها را دوچندان کرد. همچنین شركت در مسابقات دوچرخه‌سواری بین شهرها و كشورها، از دیگر سرگرمی‌های دو برادر بود.

برادران امیدوار پس از سه سال مطالعه در سال 1333 هجری شمسی با شور و عشق فراوان سفر خود را به منظور دیدن نادیده‌های جهان، از زادگاه خود با مبلغی در حدود 90 دلار آغاز كردند. آنها با برگزاری نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای سفر به نقاط مختلف دنیا، نوشتن مقالات برای نشریات معتبر جهان و برگزاری سخنرانی در بزرگترین دانشگاه‌های دنیا، مابقی هزینه سفرهای خود را تأمین كردند.
عیسی و عبدالله در هفت سال اول سفر خود، چهار قاره را با دو موتورسیكلت یك سیلندر مچلس انگلیس به قدرت 500 cc كه پدر برایشان خریداری كرده بود، پیمودند و سه سال آخر را با اتومبیلی كه كمپانی سیتروئن فرانسه به آنها اهدا كرده بود، مسافرت كردند. حاصل سفر 10 ساله آنها به نود و نه كشور از پنج قاره جهان، هزاران عكس، فیلم، صنایع دستی نقاط مختلف جهان و تعداد زیادی مقالات و تحقیقات علمی بود.
اولین فیلم تهیه شده توسط برادران امیدوار، مربوط به ابوریجینی‌ها- بومیان استرالیا- است كه زندگی آنها بدون هیچ تغییری به همان شیوه 2500 سال قبل باقی مانده است. این فیلم فاقد صدا، توسط دوربین كوكی رولیكس با سه لنز متفاوت گرفته شد كه برادران امیدوار آن را از سیدنی در استرالیا خریداری كرده بودند.
از دیگر كارهای مهم آنها تهیه فیلم شانزده ساعته از سفرشان بود. سرانجام، برادران امیدوار در سال 1343 هجری شمسی از سفر ده ساله خود بازگشتند و مردمی كه از طریق مجلات با آنها آشنا شده بودند فیلم فوق را كه به مدت 10 روز در سینما به نمایش گذاشته شده بود، دیدند.

صفحه موزه برادران امیدوار در در وبسایت مجموعه سعدآباد

وبسایت برادران امیدوار

برادران امیدوار در ویکی پدیا

یکشنبه، 5 اردیبهشت 1395، از ساعت 10 تا 12 بازدیدی خواهیم داشت از این موزه و خاطرات، عکس ها و یادگارهای این دو برادر از سفر ده ساله شان.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، موزه برادران امیدوار

توجه داشته باشید که هزینه ورود به مجموعه و موزه باید در محل با خرید بلیت پرداخت شود. (برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید)

برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید.

***

«بیست تا سی» تلاش می‌کنه تا برای مخاطب‌های بیست تا سی ساله‌ای که مشتاق یادگیری، رشد و توسعه فردی، ارتقاء کیفیت زندگی خودشون و دیگران و در نهایت آماده شدن برای آینده‌ای تاحدممکن شگفت‌انگیزند، برنامه‌هایی رو برگزار کنه که دستیابی به این اهداف رو براشون تسریع و تسهیل کنه و در این راستا، تیم «بیست تا سی» تا حالا بیش از سی نشست و کارگاه آموزشی برگزار کرده.

اولین نشست بیست تا سی با حضور میهمان و در قالب گفت‌وگو با وی، 15 اسفند سال 93 برگزار شد. در نشست‌های بیست تا سی، فرزین فردیس، مدیرعامل شرکت سامانه‌های ارتباطی پارس (پارس سامان)، رحیم فرضی‌پور، مدیر مؤسسه آموزش عالی آزاد بهار (مرکز تخصصی آموزش مدیریت MBA و DBA) و شهین اعوانی، دکترای فلسفه از دانشگاه بن آلمان و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شاهین طبری، مؤسس و رییس هیأت مدیره شرکت چارگون و امیر مهرانی، مربی تحول فردی و سازمانی، مجتبی مهدیزاده، مدیرعامل شرکت کارگزاری بیمه سپهر حامی آریا، رامین سمیع‌زاده، عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون و مدیرعامل شرکت مهندسی دکوراسیون نیروانا، بهروز ابراهیمی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل کارگزاری آگاه (کارگزار بورس)، محمدرضا محسنی، بنیانگذار و مدیر توسعه بازار کانون آگهی و تبلیغاتی پیک برتر، آرش برهمند، سردبیر مجله پیوست، پویا محمودیان، بنیانگذار عکس پرینت، نیما نورمحمدی، بنیانگذار پونیشا و حسین توحیدی، بنیانگذار پایکادمی و کیدوکد در مالزی و سنگاپور، مجید کیانپور، بنیان‌گذار و مدیرعامل شاپرک ومدير منابع انساني و آموزش شركت‌های توتال، هنكل و دنون و عماد قائنی، بنیان‌گذار وب‌یاد به عنوان میهمان حضور داشته‌اند. در این مدت کارگاه‌هایی نیز با حضور علی نعمتی شهاب، امیر مهرانی، زهرا رستمی، حسین عبداللهی، فرزانه قلی‌پور و محمد نجفی برگزار شده است.

***

برای مشاهده سایت بیست تا سی، اینجا را کلیک کنید.

بیست‌تاسی در شبکه‌های اجتماعی:

www.instagram.com/20TA30

 www.aparat.com/20TA30

www.twitter.com/20TA30

www.facebook.com/20TA30

www.facebook.com/groups/20TA30

 www.webyad.com/20TA30

 www.shenoto.com/20TA30

برای عضویت در خبرنامه تلگرامی «بیست‌تا‌سی» کافی است از داخل گوشی روی لینک زیر کلیک کنید:

telegram.me/i20TA30

یا در تلگرام، برای خودتان یا کسی این را بفرستید:

@i20TA30

و بعد از ارسال، روی آن کلیک کنید.

در صورتی که قصد انتشار مطلبی از این رویداد اعم از عکس یا متن در شبکه‌های اجتماعی را دارید، از هشتک 20TA30 استفاده کنید.

#20TA30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *