اگر الان 25 ساله بودید، چه می‌کردید؟

ویژگی هایی برای موفقیت در مسیر شغلی
۷ بهمن ۱۳۹۴
چیزهایی که در مدرسه یاد نمی‌دهند؟
۱ اسفند ۱۳۹۴

اگر الان 25 ساله بودید، چه می‌کردید؟

 

 برخی از دوستان خواسته بودند که سخنرانی ها و یا ویدئوهای بیست تا سی را به صورت فایل pdf و یا به صورت متن در وبسایت قرار دهیم، ما  هم تا امروز تلاش کرده ایم و تلاش می کنیم تا بخشی از فایلهای ویدئویی را به متن تبدیل کنیم تا دوستان ما از آن استفاده کنند.

چندی پیش ویدئویی از جک ما، بنیانگذار گروه تجارت الکترونیک علی بابا، در شبکه های اجتماعی قرارگرفت که از او خواسته شد به این سؤال که” اگر الان 25 ساله بودید، چه می‌کردید؟” پاسخ دهد.در ادامه، متن این ویدئو را قرار داده ایم.

اگر الان 25 ساله بودید، چه می‌کردید؟

اول بگم که من واقعاً دوست داشتم اگه می‌شد به 25 سالگیم برگردم، حاضر بودم هر کاری بکنم تا به 25 سالگیم برگردم!

فکر کنم به چین می‌رفتم و بازار چین را می‌دیدم و بعد به آمریکا می‌رفتم و بهش فکر می‌کردم و بعد بر می‌گشتم و به کره می‌آمدم.

صادقانه بگم، به نظر من فرصت‌ها همه جا وجود دارند. الان که مردم اینترنت را آینده همه چیز می‌دانند، 10 سال پیش اینترنت خوب بود. وقتی که هیچ کس به اینترنت اعتقادی نداشت، اینترنت خوب بود! امروز اینترنت خیلی سخت و پیچیده است. چون همه‌ی آدم‌های باهوش وارد اینترنت ‌می‌شوند، در نتیجه شما باید به حاشیه بزنید. فرصت‌های بسیار زیادی وجود دارد.

اگر واقعاً علاقه‌مند به راه‌اندازی رستورانی هستید از فناوری اطلاعات در اون کمک بگیرید. بی نقص و خالص باشید. اگر می‌خواهید یک آرایشگاه باز کنید، به این‌که با سایرین متفاوت باشید از فناوری اطلاعات کمک بگیرید. این نیست که تنها کسب و کارهای فناوری پیشرفته موفق باشند؛ کارهای زیادی هستند که اگر از فناوری اطلاعات در آن‌ها استفاده کنید، نتایج فوق‌العاده خواهید گرفت.

نخست‌ وزیر به من گفت تو یک نابغه ای! فکر نکنم من واقعاً یک نابغه باشم، هر چند که دوست دارم باشم. اما وقتی کنار بیل گیتس می‌نشینم، وقتی من می‌تونم چینی حرف بزنم و او نمی‌تونه، آره احساس نابغه بودن می‌کنم!

اما وقتی انگلیسی صحبت می‌کنم… خب اون قدرها هم بد نیست البته!

ما همه باید برخلاف رویه‌ی رایج فکر کنیم. اگر همه بر سر موضوعی موافق بودند، یک دقیقه صبرکنید و درباره آن موضوع فکر کنید، آیا واقعاً حق با اونهاست؟

وقتی همه مخالف چیزی بودند، یک دقیقه صبر کنید و به آن موضوع فکر کنید!

پس در 25 سالگی نگران هیچ چیز نباشید. هر اشتباهی برای شما یک درآمد قابل توجه است. من این را به خودم گفتم و به همه جوان‌ها می‌گویم.

قبل از 20 سالگی یک دانش‌آموز خوب باشید. اگر کارآفرینی می‌کنید، فقط تجربه آموزی کنید.

پیش از 30 سالگی بروید دنبال یک نفر در یک کمپانی کوچک. معمولاً در یک کمپانی بزرگ خیلی خوب می‌توانید فرآیندسازی را یاد بگیرید. شما بخشی از یک سیستم بزرگ هستید. اما وقتی در یک کمپانی کوچک کار می‌کنید، شور و علاقه و رویاها رو یاد می‌گیرید.

پس قبل از 30 سالگی مساله این نیست که در کدام کمپانی کار می‌کنید. مسئله‌ی مهم این است که رییس شما چه کسی باشه!

یک رئیس خوب یک طور متفاوتی به شما آموزش می‌دهد.

بین 30 تا 40 سالگی، اگر واقعاً می‌خواهید یک کارآفرین باشید، باید خیلی روشن به این فکر کنید که این زمانی‌که دیگر باید برای خودتان کار کنید.

بین 40 تا 50 سالگی به این فکر کنید که چطوری می‌توانید روی موضوعاتی که در آن مهارت دارید، تمرکز کنید.

وقتی بین 50 تا 60 سالگی هستید، برای جوان‌ها کار کنید. چون آن‌ها بهتر از شما می‌توانند کارها را انجام دهند. به اون‌ها تکیه کنید. روی اون‌ها سرمایه‌گذاری کنید و مطمئن باشید که اون‌ها خوب اند!

بعد از 60 سالگی، وقتتان را صرف خودتان کنید.کنار ساحل، زیر آفتاب!

معمولاً در آن سن تغییر برای شما دیگر دیر شده!

این توصیه‌ی من به جوانان است. وقتی 25 سالتونه، به اندازه کافی مرتکب اشتباه بشید، نگران نباشید، زمین بخورید و از جا بلند شوید. زمین بخورید و بلند شوید و لذت ببرید. شما 25 سالتونه، از دنیا لذت ببرید!

ویدئوی این متن را می توانید از اینجا ببینید

این توصیه‌ی من به جوانان است. وقتی 25 سالتونه، به اندازه کافی مرتکب اشتباه بشید، نگران نباشید، زمین بخورید و از جا بلند شوید. زمین بخورید و بلند شوید و لذت ببرید. شما 25 سالتونه، از دنیا لذت ببرید!

جک ما، بنیان‌گذار علی بابا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *